ساخت جواهرات با تزئینات مینای نقاشی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
- نویسنده الهه ربانی فر
- استاد راهنما مهرنوش شفیعی غلامعلی فیض الهی بهرام بهنام منش
- سال انتشار 1392
چکیده
مینا سازی یکی از صنایع دستی کهن و اصیل در تمدن ایران است که مردم این سرزمین از دیرباز با اصول خلق این هنر صنعت آشنا بوده و تا به امروز آنرا به تکامل رسانده اند. تکاملی که حاصل تلفیق سختی و زمختی فلز با درخشندگی و ظرافت لعاب مینا و حاصل سال ها تفکر و تجربه و است.مینا سازی نیز همچون بسیاری از هنرهای سنتی به دلیل نداشتن کاربردی جدید، امروزه، تنها با یک شکل و در قالب ظروف در چشم بیننده جلوه گری می کند. در حال حاضر در ایران هنرمندان و استادکارانی هستند که بازماندگان تعلیم دیده ی این هنر، به صورت سینه به سینه اند و اگر برای حفظ و اشاعه ی اندوخته های ایشان کوششی جدی به عمل نیاید، ناگزیر این رشته از هنرهای سنتی کشورمان را رو به زوال خواهیم دید. و این ناآشنایی و تکرار پیشامدی است که اگر مینا را در داخل کشور تهدید نکند عرضه ی آن را در جامعه ی جهانی مختل خواهدکرد. بنابراین با این سوال اصلی که چگونه می توان از این هنر در ساخت دیگر آثار هنری استفاده کرد سعی شده که با تغییر کاربری تجربه ای در ساخت زیورآلات با این شیوه داشت. بطوری که با ترکیب تجربی و عملی مینا سازی با ساخت زیورآلات، شکلی متفاوت و کاربردی به این دو هنر داده و نقش محدود مینا را که فقط در ظروف تزیینی خلاصه شده است را شاید به نقشی پویا و با صرفه در زمینه ی اقتصادی تبدیل کند. که این تحقیق کاربردی با استفاده از منابع کتابخانه ای و میدانی و بدست آوردن تجربیات عملی برای رسیدن به این هدف تلاش کرده است.
منابع مشابه
بررسی و ساخت مینای زرینفام روی بدنه آرکوپال
مینای زرینفام پوششی دکوری است که از دیرباز، سفالگران آن را به عنوان لعاب تزئینی به کار میبردهاند. مشخصهی بارز این نوع لعاب، تلالو و درخشندگی منحصر به فرد آن است. به گونهای که در زوایای مختلف به رنگهای متفاوت دیده میشود. این ویژگیها از یک سو به تشکیل لایههای نازک و از سوی دیگر به تشکیل نانوذرات فلزی، در اینجا نقره، حین فرآیند تولید است. در این تحقیق، لعاب زرین فام با ترکیب جدید مناسبی ب...
متن کاملطراحی و ساخت جواهرات معاصر با رویکرد به جواهرات دوره صفوی
صفویه یکی از ادوار پر شکوه شکوفایی هنر، صنعت و معدن در ایران محسوب می شود و تاریخچه جواهرات آن گونه که ما می شناسیم از آن زمان آغاز می شود. در قرن حاضر از آن دانش و هنر عظیم چیز چندانی باقی نمانده است و استفاده از بسیاری ازآن ها منسوخ شده و یا صورتی دیگر به خود گرفته است. متأسفانه فقدان نگاه علمی و کاربردی به این هنر_صنعت نوین، موجب مهجور ماندن صنعت سنگ های قیمتی به ویژه جواهرسازی در کشور شده...
تشکیلات اداری جواهرات سلطنتی در دورۀ صفویه
خزانههای آنها جمعآوری میشد. در همین راستا، تشکیلات نسبتاً منظمی برای حفظ و نگهداری این گنجینهها در این دربارها به وجود میآمد؛ که درون این تشکیلات، کارگاههایی برای ساخت و پرداخت جواهرات تازه برپا میشد. در دوران صفویه، علاقۀ پادشاهان این سلسله به داشتن درباری باشکوه و عظیم موجب شده بود مجموعهای از بهترین نفایس و جواهرات در دربار جمعآوری شود. در این دوره، تشکیلات منظمی برای حفظ، نگهداری،...
متن کاملاحیاء هنر مینای شیراز با ساخت نمونه موردی زیورآلات
بسیاری از رشته های صنایع دستی فراموش شده و یا در حال فراموشی هستند. در این بین هنرهایی هستند که اگر احیاء شوند بازار فروش و علاقه مندان خاص خود را دارند. یکی از این هنرها، هنر مینای شیراز است، که با وجود قابلیت های بیشمار، بنا به دلایلی که ذکر شد،کاملاً از میدان صنایع دستی خارج شده است. این پژوهش قدمی است هر چند کوتاه در راستای رونق و پیشرفت صنایع دستی کشورمان. هنرمندان دواتگر، قلمزن و جواهرساز ...
نقاشی زنان؛ نقاشی زنانه
چکیده: هدف مقاله حاضر مطالعهی تفاوتهای نقاشیهای زنان و مردان، بدون محدود شدن به پیشفرضهای هنر زنانه و هنر مردانه است. به همین دلیل ابتدا به جریان پیدایش دوگانگیِ هنر زنانه و مردانه در طول قرن هجدهم و نوزدهم میپردازیم. سپس گونههای مختلف نقاشی زنان، نقاشی زنانه و نقاشی فمینیستی را از یکدیگر متمایز میکنیم تا برنامهای عملی برای مطالعهی نقاشی زنان تدوین شود. در نهایت سعی میکنیم با ارایهی ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023